Deli-caat

Delicaat

door Shirley

Zoals loondienstmensen niet begrijpen hoe ik mezelf uit bed kan schoppen richting mijn computer (immers, je hoeft toch niet, het kan best een uurtje later), begrijp ik loondienstmensen niet. Elke keer in een kantoortuin (daar moet ik wel eens iemand interviewen) krijg ik een paniekaanval. Niet een waarvan je hart sneller gaat kloppen en je duizelingen krijgt, maar het soort ‘stel-je-voor-dat-ik-het-freelancen-niet-had-ontdekt-en-ik-elke-dag-naar-dezelfde-plek-moest-met-dezelfde-mensen’. Opluchting is een betere omschrijving, maar het begint met paniekerigheid. Die ik ook voel als mijn man (in loondienst) thuiswerkt (doet ie soms) en ik gek word van de aanwezigheid van een collega (dan is ie even man-af) die met zijn pen tikt en tikt en tikt en zomaar opeens achter mijn bureaustoel staat (“Kun jij dit even uitprinten”, de contaminatie verzin ik nu zelf, om lollig te lijken).

Maar goed, ik dwaal af. Michael wilde niet meer op kantoor werken en ik geef hem groot gelijk. ‘Hé,’ zei schoonzus Cathelijne, ‘jij kunt goed koken’. ‘Hé,’ zei hij, ‘jij ook. Zullen we…’ Deli-caat bakt en kookt in de buurt (Admiralengracht, net om het hoekje van de Jan Eef). Ze konden het al, maar ze namen nog wat extra brood- en taartbakcursussen. Pril van start werd er al veelvuldig om afhaaldiners gevraagd, dus daar hebben ze even de vaart achter gezet. En zo aten wij gisteravond cecco bio pasta with grilled veggies and fresh basil oil (Michael communiceert in het Engels op Facebook, want we wonen in een gemengde buurt). Ik dolgelukkig (geen kooktijd, heerlijk gegeten), Michael dolgelukkig, want uit de kantoortuin, met de handen in het deeg, warm van de enorme oven en een brede glimlach op zijn mond. Werk, hobby, zo hoort het, als het even kan.

Deli-caat, Admiralengracht 223 (ook voor verse groenten, olijfolie, smoothies, verse koffie, lunch en met wifi). Klik hier voor de Facebookpagina.

 

One Comment Voeg uw reactie toe

Wat vind jij?

